Evolutio Aeris
Evolutio Aeris is based on the same assumptions as Evolutio Terrae, that is, to highlight the subjective intervention, accentuating a de-contextualised vision of the subject taken.
The starting point here is no longer the rocks, but the trees. Wood in Tibetan astrology coincides with the element of air. Here too, the essence of the image is rendered mainly through the reduction of photographic detail and through the exaggeration of colour to highlight the abstract forms present in nature.
Over the course of my creative journey, abstraction has become the most direct and effective way of stimulating sensation, beyond the mental recognition of natural form. I dwell upon sensations, forms and colours, a perceptual process that takes place before moving onto intellectual recognition.
Evolutio Aeris si basa sugli stessi presupposti di Evolutio Terrae, cioè vuole evidenziare l’intervento soggettivo, accentuando una visione de-contestualizzata del soggetto ripreso e proposto.
Il punto di partenza qui non è costituito dalle rocce, ma dagli alberi. Il legno nell’astrologia tibetana coincide con l’elemento aria. Anche qui l’essenza dell’immagine è resa prevalentemente attraverso la riduzione dei dettagli fotografici e attraverso l’esasperazione del cromatismo teso a evidenziare le forme astratte presenti nella natura.
Nel mio percorso artistico l’astrazione è diventata la forma più diretta ed efficace per stimolare le sensazioni al di là del riconoscimento mentale delle forme naturali. Mi soffermo al livello delle sensazioni, delle forme e dei cromatismi, un processo percettivo che avviene prima di passare alle ipotesi intellettuali di riconoscimento.